FAQ om dagslys og Needlite

Her kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål om lys, dagslys og Needlite. Under de øvrige menupunkter finder du mere detaljerede beskrivelser af de enkelte punkter plus en del flere. Og savner du svar eller information, må du meget gerne kontakte os, så skal vi forsøge at svare. 

FAQ om lys og Needlite

  • Kan man få for meget lys?
  • Blænder Needlite?
  • Hvordan placerer jeg bedst mine Needlite?
  • Får jeg UV-stråling af at bruge Needlite?
  • Får man tilført D-vitamin med Needlite?
  • Hvor finder jeg de tekniske specifikationer for Needlite?

Nej, der er ingen dokumentation for, at man kan få for meget lys. Det er dog væsentlig at understrege, at man skal placere Needlite, så man finder lyset behageligt. Fx er vigtigt at man ikke har for store kontraster i og omkring ens synsfelt, det trætter nemlig både øjne og hjerne.

Og så skal man huske at slukke for lyset nogle timer inden, man skal sove. Dagslyset giver mere energi, fordi det får vores krop til at producere hormonstoffet Serotonin, som virker opkvikkende på vores organisme. Og hvis ikke vi slukker lyset nogle timer (2-4 timer) inden sovetid, kan vi få svært ved at falde i søvn, ligesom søvnkvaliteten kan påvirkes negativt. Men med tilpas meget dagslys i løbet af dagen, sover man faktisk også bedre om natten.

 

Needlite er omhyggeligt designet, så lyset ikke blænder eller generer. At få lyset ind forfra har store fordele, både i forhold til kroppens energiniveau samt humør, men også i forhold til at få jævnt og behageligt dagslys på arbejdsfladen.

For at hjernen og kroppen skal have størst mulig glæde af dagslyset skal det ramme de rigtige receptorer i øjnene. Vi er biologisk tilpasset et liv udendørs og solens lys. Derfor skal dagslyset også ideelt set komme lidt oppe fra. Højden på Needlite medvirker til at optimere lysoptagelsen gennem øjnene.

Udover udformningen af Needlite har også placeringen af lamperne på bordet en betydning. Needlite kommer altid i et sæt af to lamper, der fungerer sammen. Lamperne placeres på hver side af skærmen.  Den præcise placering er meget individuel: Nogen vil gerne have lamperne lidt ud til siden, uden for synsfeltet, mens andre foretrækker en placering tæt på skærmen. 

Det samme gælder lysstyrken, hvor nogen foretrækker laveste lysstyrke, som i øvrigt rækker fint som dagslystilskud, mens andre foretrækker højere lysstyrker. Effekten på bl.a. energiniveauet afhænger dog af, hvor meget lys, der rammer øjet: Jo højere lysstyrke og/eller jo tættere lyset er på øjet, jo større effekt.

Det er enkelt at få glæde af dagslyset i Needlite: Sæt ledningerne i lamperne, placér dem på dit bord på hver side af skærmen og tænd lamperne ved en let berøring af basen.

Vi er alle forskellige, og der er ikke noget, der er rigtigt eller forkert. Men her er et par tips, så du kan komme godt i gang:

* Vi anbefaler, at du starter med at placere lamperne lidt væk fra skærmen. Den placering passer fint til nogen. Andre flytter lamperne tættere på skærmen - faktisk helt tæt på skærmen. På den måde opnår man, at skærmens lysende felt udvides, og øjet har længere ud til den mørke kontrast, der typisk opstår mellem skærm og baggrund. 

* Vi anbefaler også, at du starter med at have dine Needlite-lamper lysende på en lavere lysstyrke. Sidder man med dagslys hele dagen, giver det rigtig god effekt selv på lavere lysstyrker. Trives du med kraftigt lys - eller har behov for et energiboost - så er det enkelt at skrue op for lampen med en let berøring eller via Needlite-app'en.

Nej. Needlite afgiver kun lys indenfor det synlige spektrum, og indeholder ingen UV-stråler.

Nej, fordi D-vitamin optages primært gennem huden, når vi udsættes for solens UVB-stråler, og dernæst gennem kosten. Man opnår derfor ikke et D-vitamintilskud ved at bruge Needlite - eller andre dagslyslamper for den sags skyld - eftersom de ikke afgiver UV-stråling. Hvis du vil vide mere om D-vitamin, så findes der en udmærket faktaboks hos Fødevareinstituttet på DTU - klik på dette link og scroll ned til slutningen af artiklen

De tekniske specifikationer finder du herunder og som pdf ved at klikke her:

  • Power: 110-230 V AC
  • Frequency: 50-60 Hz
  • Power consumption: Up to 24 W
  • Light source: LED
  • LED estimated lifetime: 15 000 hours
  • Wavelength: Daylight with extra strength around 465 nm, where the daylight effect is most effective
  • Wire length 1.5 m + split 2 x 1.45 m.
  • Max distance between lamps: 2.90 m.
  • Light intensity: 10.000 lux at 8 cm distance (per lamp)
  • Lamp efficiency: 109 lm/W
  • Color temperature: 6 500 Kelvin (cool white)
  • Working temperature: 0-40 °C
  • Humidity: 10 - 90% RH (non-condensing)

Weight and dimensions:

  • Dimensions: 10 x 45.7 x 10 cm (W x H x D) 
  • Base: 10 x 10.3 x 10 cm (W x H x D)
  • Weight: 2 x 940 g = 1.9 kg
  • Light surface per lamp: 35.4 x 5.5 cm (166 cm2)

Approvals:

  • CEC Level 5 (Power supply)
  • Energy Star 2.0 (Power supply)
  • CE
  • Electromagnetic compatibility 2004/108/EC WEEE Directive 2012/19/EU
  • RoHS Directive 2011/65/EU
  • Bluetooth SMART

FAQ om lys og dagslys

  • Hvordan virker dagslyset på os?
  • Skal lamperne give 10.000 lux for at have effekt?
  • Er ekstra dagslys kun nyttigt om vinteren?

Dagslys er kendetegnet ved at have alle regnbuens farver, og er derfor hvidt med et let blåligt skær. Dagslys rummer nemlig mest af det blå lys, og det er netop det blå lys, der styrer vores døgnrytme, og regulerer produktionen af hhv. søvnhormonet melatonin og lykkestoffet serotonin. Når vi mangler det blå lys i hverdagen og særligt om vinteren, opstår der rod i systemet: Vores energiniveau er markant lavere, end det kunne være. Og det samme gælder vores humør. Samtidig kan det være svært at sove, fordi kroppen mangler de klare signaler, der får den til at skelne klart mellem vågen og sove.

Ved at give et tilskud af dagslys enten som klassisk lysterapi med et markant lysboost om morgenen, eller som med Needlite, hvor lyset fås ved skrivebordet gennem arbejdsdagen, kan man hjælpe kroppen til at komme tilbage i takt, og dermed enkelt forbedre sit velbefindende hele døgnet.

Anbefalinger om lysterapi er ofte beskrevet som en kraftig dagslyslampe, som skal kunne lyse med 10.000 lux, og som man så skal sidde foran en halv times tid om morgenen. Det er endnu ikke lykkedes os - trods ihærdig søgen - at finde dokumentationen for, at det lige præcis skulle være 10.000 lux, der er afgørende. Vores gæt er, at med så kort tid foran lamperne, så skal lysstyrken være voldsom for at give effekt - og særligt hvis effekten skal holde resten af dagen.

Men nyere forskning dokumenterer, at man kan klare sig med langt lavere lysstyrker, hvis man har lyset foran sig hele dagen. Faktisk er nogle få hundrede lux (ved nethinden) nok til at opnå en mærkbar effekt på ens velbefindende.

Selvom manglen på dagslys opleves tydeligere om vinteren på vore breddegrader, så er det et faktum, at langt de fleste mennesker i de industrialiserede lande opholder sig indendøre 23 timer i døgnet i gennemsnit året rundt. 

Derfor mangler vi stort set alle sammen dagslys, og kan have god nytte af at få tilført dagslys i løbet af vores arbejdsdag. Mangler vi dagslys fungerer vores hjerne og krop dårligere, end den ellers ville have gjort, og det er ganske enkelt at gøre noget ved det: Tænd en dagslyslampe, fx Needlite, for an dig og arbejd videre.